Spørsmål og svar om Nød-SMS
Hvorfor må jeg registrere meg?
Nød-SMS er kun tilgjengelig for deg som er døv, hørselshemmet eller talehemmet. For å unngå misbruk må alle som skal benytte tjenesten være registrert. Når du registrer deg bekrefter du at oppfyller brukervilkårene.
Hvor mange mobilnummer kan jeg registrere?
Du kan ha flere mobilnummer registrert på ditt navn, men kan kun registrere ett mobilnummer av gangen. Det betyr at dersom du har flere mobilnummer, må disse registreres hver for seg.
Kan jeg bruke utenlandsk telefon/SIM-kort?
Ja. Men vær oppmerksom på at du da ikke kan sende SMS til nummerene 110, 112 eller 113. Du må da sende SMS til enten 0047 59 555 110, 0047 59 555 112 eller 0047 59 555 113.
Jeg har fått nytt mobilnummer, hva gjør jeg?
For å endre opplysningene dine må du taste inn mobilnummeret du forhåndsregistrerte deg med og slette/endre registreringen. Deretter må du registrere deg på nytt med ditt nye mobilnummer. Det gamle nummeret ditt blir slettet fra databasen for bruk av Nød-SMS og det nye legges til.
Hvordan vet jeg at meldingen har kommet frem?
Når du har sendt en melding til et av nødnumrene vil du motta en bekreftelse på at meldingen din er mottatt slik at det ikke skal være tvil om at den blir håndtert.
Mobiloperatører kan ikke alltid garantere full funksjonalitet for SMS. Pass på at du har et gyldig SIM-kort når du benytter Nød-SMS og at telefoninnstillingene ikke blokkerer utgående SMS. I tillegg er det slik at dersom du befinner du deg i et område der mobiloperatøren din ikke har dekning, vil meldingen din kunne forsinkes, eller ikke nå frem til nødmeldesentralen.
Hva skjer om jeg sender en SMS til nødnumrene uten å være registrert?
Dersom nummeret ditt ikke er registrert, kommer ikke meldingen din frem til nødmeldesentralene. Du mottar en SMS med beskjed om at mobilnummeret ikke er registrert og at du må kontakte nødmeldesentralene på en annen måte.
Kan operatøren på nødmeldingssentralen se hvor jeg er?
Nødmeldesentralene får informasjon om din posisjon ved mottak av Nød-SMS. Hvor nøyaktig posisjoneringen vil være, kan variere.
Hvorfor er tjenesten kun tilgjengelig for døve, hørselshemmede og talehemmede?
Tjenesten begrenses til å være for de som er døve, hørselshemmede eller talehemmede fordi de normalt har størst behov for en slik tjeneste, og fordi brukermassen må være begrenset for ikke å overbelaste systemet under piloten.
Hvordan sletter jeg meg som bruker?
Gå på siden
Glem meg for å slette dine personopplysninger. Når du har registrert deg, vil du etter noen virkedager få en SMS du må svare "SLETT MEG" på. Når du har svart "SLETT MEG" vil dine personopplysninger bli slettet.